Archief

Salon-avond “Dichters, denkers en beeldende kunst”

Nachtfilm “No time to die"

Workshop “Bijzonder model tekenen”

Concert "Jong Jazz talent"

Tegenlicht "Opvallende Tegenlicht fragmenten"

Artishock 55 jaar 2022

Boekpresentatie “Verdwenen Vergezichten”

Concert "Mindfunk: Soul-, funk- en discoband"

Kinder Film "Knor” & "Theaterworkshop voor ouders"

Concert "Zang uit eigen huis"

Theater-jazz productie “Django a Paris”

Tot slot tenorsaxofonist Semmy Prinsen & frends

Tegenlicht Meet Up: Rebellen tegen reclame; waarom zouden we reclame niet weren uit de publieke ruimte?

Vrijdagavond, 11 december, 20.00 uur

In Europa groeit het verzet tegen reclame. In 2020 wordt er wereldwijd bijna 600 miljard euro aan uitgegeven. Steeds meer billboards, videozuilen en spandoeken domineren de publieke ruimte. Per dag worden er gemiddeld 377 commerciële ‘pushberichten’ op ons afgevuurd, die ons aanzetten tot kopen. Wat kunnen gemeenten en burgers doen om de publieke ruimte terug te winnen?

In Grenoble werd in 2014 een burgemeester verkozen die het in zijn verkiezingsprogramma had staan; hij zou, als hij werd verkozen, alle billboards verwijderen uit de stad. ‘Niet blijven discussiëren maar doen’, was zijn motto. ‘Dan is iedereen blij’. De wethouder openbare ruimte verwijderde 325 reclameborden uit de stad en plaatste er bomen, kunst en bankjes voor terug. Nu is de prachtige binnenstad weer zichtbaar en er is meer plek om elkaar te ontmoeten. De inwoners van de stad zijn trots. Lokale ondernemers die het advertentiebudget niet hebben om het op te nemen tegen het reclamegeweld van grote multinationals, zijn blij. En de anti-kapitalisten en milieuactivisten ook.

In andere steden in Frankrijk maar ook in Londen, vinden ludieke protestacties plaats tegen reclame in de publieke ruimte. Soms leidt dat tot een strafzaak. Maar de activisten hebben het er graag voor over; ze willen worden verlost van de alomtegenwoordige commerciële boodschappen die je de hele dag door proberen te verleiden producten te kopen. Ook het gemeentebestuur van Amsterdam zet stappen in het weren van storende reclame in de openbare ruimte.

Tijdens deze meet up gaan we, na het bekijken van de uitzending, met elkaar in gesprek onder leiding van moderator Rosalie Smit. Over reclame in onze leefomgeving, maar ook online zoals via zoekmachines. Welk nut heeft reclame nog, nu we informatie over producten makkelijk zelf op kunnen zoeken via internet? Is het niet vreemd, dat juist nu advertenties op internet nog indringender, gerichter en manipulatiever worden?  Zou een zoekmachine wellicht een openbare, reclamevrije nutsvoorziening moeten zijn? Hoe zou een toekomst zonder reclame eruit kunnen zien? Hoe beïnvloedt reclame ons leven, ons koopgedrag en onze leefomgeving. Allemaal vragen en ideeën waar we deze avond over in discussie gaan met bezoekers en misschien ook gastsprekers.

Deze Meet Up, op vrijdag 11 december om 20.00u, kun je ook via Zoom meekijken, als je niet live aanwezig wilt of kunt zijn. je kunt hiervoor deze link en inloggevens gebruiken:

Actuele informatie is te vinden op Facebook: ‘Tegenlicht Meet up Soest’.