Archief

Salon-avond “Dichters, denkers en beeldende kunst”

Nachtfilm “No time to die"

Workshop “Bijzonder model tekenen”

Concert "Jong Jazz talent"

Tegenlicht "Opvallende Tegenlicht fragmenten"

Artishock 55 jaar 2022

Boekpresentatie “Verdwenen Vergezichten”

Concert "Mindfunk: Soul-, funk- en discoband"

Kinder Film "Knor” & "Theaterworkshop voor ouders"

Concert "Zang uit eigen huis"

Theater-jazz productie “Django a Paris”

Tot slot tenorsaxofonist Semmy Prinsen & frends

Jeannet Kool: De schoonheid van de Imperfectie....

Van zaterdag 2 oktober tot en met vrijdag 29 oktober 2021 in Artishock.

 
jeannet Kool1De schoonheid van de Imperfectie, dat is het leidmotief van Jeannet Kool, Soester kunstenaar die exposeert in Artishock, van 2 oktober tot en met 29 oktober 2021. Zoals u van ons gewend bent, nodigen wij u uit aanwezig te zijn bij de opening van de tentoonstelling en zelf te komen kijken naar het gevarieerde werk van Jeannet.

Deze opening, in Artishock op 2 oktober om 20.00 uur, wordt verrijkt door het optreden van het Kai von Rosenberg Trio met veel eigen composities en interpretaties van bekende jazzmusici. De titel van de tentoonstelling is een vertaling van een Japanse zienswijze, Wabi Sabi genaamd. Deze filosofie trof Jeannet zeer tijdens haar ontwikkelingstocht als scheppend kunstenaar. Nadat zij in een korte tijd op de kunstacademie het plezier in het werk eerder afleerde dan er een stimulans in vond, bood Wabi Sabi haar het inzicht dat ze niet perfect hoefde te zijn. Schoonheid zit in veel dingen om je heen. De kern van de filosofie kwam voort uit de traditie van het Japans lakwerk, als het hoogste goed voor rijke mensen in Japan. Men realiseerde zich dat wat niet af of beschadigd is ook heel mooi kan zijn. Mooie stukken muur, nerven, van alles om je heen, thuis en op reizen.

Iets van de ontwikkeling van Jeannet Kool

Jeannet: ‘Voor mij was de aanleiding om te gaan schilderen en me tot mixed media artist te ontwikkelen, een tentoonstelling van Werkman in Kasteel Groeneveld. Toen ik tegen mijn collega’s zei “dat kan toch iedereen” werd ik uitgedaagd na het weekend dan maar met een Werkman te komen. Toen kreeg ik respect voor schilderen en ben ik mijn creatieve loopbaan begonnen, nu zo’n 40 jaar geleden.’

Jeannet heeft veel cursussen gevolgd, waarin zij goede leermeesters trof. Bijvoorbeeld bij Idea leerde een docent haar om dóór te gaan. Soms door het papier heen. Hij leerde haar dat soms “kill your darling” tot beter werk leidt. Jeannet noemt speciaal de invloed van Academie Filarski en de Geistreich Academie Duitsland, digitale lessen.

Na de desillusie op de kunstacademie is zij weer langzaam aan begonnen. Jeannet: ‘Ik kwam weer in een flow en stond mijzelf toe mij kunstenaar te noemen.’ Zij had haar passie gevonden en kreeg juist in de coronatijd de tijd en gelegenheid zich verder te ontwikkelen.

jeannet Kool3Nu experimenteert zij met het bewerken van vele foto’s van allerlei objecten, details die haar opvallen. Eerst bewerkte zij die foto’s alleen, maar dat was het niet echt. Nu zoekt zij vooral naar combinaties van technieken. Foto’s worden bewerkt met verschillende fotobewerkingsprogramma’s, waarna zijn ze verder bewerkt met de kwast of de pen. Zij maakt o.a. gebruik van Oost-indische inkt, acryl, stiften.Vorig jaar september exposeerde zij met anderen in de Hazelaar. Vooral haar ‘art prints’ (bewerkte foto’s) waren het populairst. Veel mensen houden van figuratief

Maar voor haarzelf is juist de combinatie van dingen het leukst. Een foto van bijvoorbeeld een stuk muur van de Taj Mahal, mooie vormen die ze afdrukt op de beste kwaliteit papier, en dan beschildert.

Zie ook de website van Jeannet: http://www.ateliergemshoorn.nl/ met 3-D werk in epoxy en recycle-art.