Jazz

Zaterdag 20 januari 2018: Jazzconcert HENK, 'Earth Tones' Tour, aanvang 21.00 uur, entree € 12,-/9,-.

 

1801HENK20jan.18

 

1801HENKEdBaatsen

1801HENKHenkDeLigt1801HENKAdColen1801HENKBertLochs

(foto's Ron van Ewijk)

Recensie:

Mooi concert met opmerkelijke eigen composities
Earth Tones Tournee Henk de Ligt

Wie uit de geringe publieke belangstelling voor de band van bassist Henk de Ligt op 20 januari in Artishock zou concluderen dat het concert niet de moeite waard was, zou de werkelijkheid geweld aandoen. Het concert stond in het teken van de in mei 2017 uitgekomen cd Earth Tones. Die cd bevat geen standards maar louter composities van eigen hand die de moeite van het beluisteren meer dan waard zijn. Henk de Ligt tekende voor de meeste composities. Hij heeft het componeren in de vingers, dat werd wel duidelijk. Sierlijke, elegante, lichtvoetige stukken met een lyrische toonzetting zoals “A poor mans prayer” van voor de pauze en het titelstuk “Earthtones” van na de pauze konden op veel bijval rekenen. Gedragen, melodieuze en welluidende composities zetten de toon. Ook de fraaie, subtiele arrangementen voor de blazers Ad Colen (tenorsaxofoon) en Bert Lochs (trompet en flügelhorn) droegen bij aan dit mooie concert van een band die geen grote bekendheid geniet. De harmonie won het van de kakofonie, de stemmige stukken wonnen het van de muzikale turbulentie. De compositie “Translucent” die heerlijke swingde en waarin de band lekker tekeer kon gaan, was misschien atypisch voor de band. Saxofonist Ad Colen overtuigde het meest doordat hij verschillende registers wist te bespelen op zijn instrument. Hij haalt zijn neus niet op voor het steviger werk en kon daarin uitblinken. Jammer toch dat niet meer mensen getuige konden zijn van een heel stel prachtige, stemmige composities die intens en bevlogen werden uitgevoerd.
Michiel van Ree

-------------------

 

1801Henk de LigtEarth TonesDe muziek van Henk de Ligt (contrabas) heeft een kamermuziekachtige 1801HenkDeLigtfotoc Cees van de Vensfeer, waarbij, los van conventionele ideeën, verschillende lijnen als een fijn net door elkaar lopen; contrapunctische melodieën, verweven met verrassende, eigentijdse jazz harmonieën, ritmisch uitdagende patronen en gedurfde improvisaties.

De naam van Henk de Ligt zal niet op ieders lippen liggen. De bassist die zowel de contrabas als de basgitaar bespeelt, staat ook te boek als componist en bevlogen docent. Hij studeerde aan het Rotterdams conservatorium (nu Codarts) en speelde met grootheden als de gitarist Joe Pass en de trompettist Benny Bailey, maar ook met Nederlandse sterren als trompettist Jarmo Hoogendijk en zangeres Denise Jannah. Hij geeft les bij Artez in Zwolle.
1801cd Earth Tones HENKDe nieuwe cd van zijn band is in mei van het jaar 2017 gepresenteerd en is getiteld “Earthtones”. Grondtonen? Basale functie van bassisten is wellicht het spelen van grondtonen maar toch ook nog heel veel meer. De Ligt werkt al sinds 1995 samen met pianist Ed Baatsen en het zal dan ook niet verbazen dat de meeste composities op “Earthtones” van de hand van bandleider De Ligt en van pianist Baatsen zijn. Die cd bevat toegankelijke maar complexe muziek. Er wordt wel eens gesproken van kamermuziek in de biotoop van de jazz. De blazersarrangementen zijn complex, lichtvoetig, smaakvol, springerig en tegendraads. Zou De Ligt zijn oor te luisteren hebben gelegd bij Frank Zappa? Hij lijkt ook veel te hebben opgestoken van de muziek van Herbie Hancock. We horen breed uitwaaierende, ruimtelijke muziek. We horen gecomponeerde stukken naast geïmproviseerde stukken. Veel ingetogen werk, geen traditionele jazz. Overwegend lyrisch repertoire dus met ritmisch uitdagende arrangementen. Luister naar stukken als “Are you listening, or just waiting to talk” of het titelnummer “Earthtones” en je raakt geïntrigeerd door de lyrische, strakke, soms wat zweverige, atmosferische muziek die soms hemels klinkt maar ook wel nuchter, stabiel en aards aandoet. We zijn benieuwd.

Bezetting: Henk de Ligt - contrabas; Bert Lochs - flügelhorn & trompet; Ad Colen - tenor- & sopraansax; Ed Baatsen - piano; Friso van Wijck - drums.   

Ken Vos schreef hierover in de Jazzism: “De meeste stukken zijn van de bassist en blinken uit door hun harmonische en ritmische gelaagdheid”.

 

FPK LOGO ZWART XS