Recensie + foto's:

1510AntimufaRvE

1510AntimufaCelano1510AntimufaMizrahi1510AntimufaSued1510AntimufaBaggiani
(foto's Ron van Ewijk)

Antimufa speelt Argentinian songbook
Sprankelende muziek van Argentijns kwartet

"Kunnen twee heterogene stromen samenvloeien, achteloos in elkaar opgaan in één rivierbedding en een eenheid vormen, of blijft men in subtiele keerstromen altijd het hybride karakter vermoeden? Sinds het huwelijk van Willem Alexander en Maxima is de tango van Piazolla in Nederland een beetje inheemse muziek geworden. (Bij Piazolla vloeien tango, jazz en klassieke muziek prachtig samen.) Vandaar waarschijnlijk dat vier Argentijnse jazzmuzikanten wellicht tot vervelens toe het verzoek krijgen om tango’s te spelen. Laat je muzikale erfgoed eens horen! Geen vreemd verzoek toch! “New ways of Argentinian music”, hun debuut-cd, is een poging om van jazz en tangomuziek een smakelijke muzikale cocktail te bereiden. Ze proberen de traditionele muziek uit Argentinië (the Argentinian songbook) nieuw leven in te blazen door hun voorliefde voor jazz niet te negeren. Die muzikale mineralen die deze muzikanten als kostbare bodemschatten opgedolven hebben, zijn verzameld op hun debuut-cd.
In Artishock was op 17 oktober het tango-instrument bij uitstek, de bandoneon, in geen velden of wegen te bekennen, maar met name de duetten van gitarist Guillermo Celano, de blikvanger van het concert in Soest, en klarinettist Natalio Sued brachten het publiek in de stemming van de tango, de muziek die niet mag ontbreken in kroeg en bordeel. Ook als Sued zong, waren de gaucho’s en de grazige weiden van Patagonië nooit ver weg. De stukken waren vrolijk, puntig, licht weemoedig en lichtvoetig. De contrabas werd vaak gestreken en zo ontstond een aangenaam harmonieus en lyrisch universum. Als blazer Natalio Sued de tenorsaxofoon bespeelde in plaats van de klarinet, was het opeens allemaal jazz wat de klok sloeg en als gitarist Celano zijn effectpedalen in stelling bracht, was er “rock around the clock”. Het publiek liet zich bekoren door miloga’s (Milonga de Misamores), stukken van Carlos Gardel en door stukken waarin jazz het hoogste woord heeft. Het “schrijven” van het Argentinian songbook lijkt nog maar net begonnen, de ideale mix van stijlen is vast nog niet uitgekristalliseerd. Dat mocht de pret niet drukken, want Antimufa moest het concert besluiten met een toegift: een stuk van Carlos Gardel. Antimufa bewees dat de combinatie van jazz en wereldmuziek sprankelende muziek kan opleveren die de luisteraar op het puntje van zijn stoel dwingt".

Antimufa bestaat uit:
Natalio Sued (Solo prijs Jazz Avignon) op tenor saxofoon, klarinet en zang,
Guillermo Celano (North Sea Jazz compositie opdracht 2013) op gitaar,
Adan Mizrahi (Martin Fierro tango orcherstra) op contrabas,
Marcos Baggiani (Take Five EU 2013) op slagwerk.

Antimufa

Leve de Latijns-Amerikaanse lyriek!

Wie van muziek houdt, is vrijwel per definitie een kosmopoliet en dus multicultureel ingesteld. Richard Galiano, de Franse accordeonvirtuoos, combineerde tango met jazz zoals Miles Davis flamenco in de jazz integreerde. De band Antimufa brengt een amalgaam van tango’s, milonga’s en folkloristische muziek in een jazzy context. Het Argentijnse bloed is doorgedrongen tot in de haarvaten van het muzikaal organisme dat Antimufa welluidend ten gehore wil brengen. Hun debuut-cd “New ways of Argentinian Music” is goed ontvangen. Presentatrice Vera Vingerhoeds van Radio 6 was lovend over deze band. Wie dol is op smaakvolle, swingende, vurige, melodieuze en spannende muziek, mag niet ontbreken bij dit concert. Natalio Sued (tenorsaxofoon, klarinet en zang) en Guillermo Celano (gitaar) zijn in kleine kring bekend, hoewel ze toch op grote podia stonden zoals die van North Sea Jazz en Jazz Avingnon. Piazolla schiep de tango nuevo en Galinano schiep de musette nouveau en Antimufa dan? De sierlijke, hartverwarmende en sprankelende muziek van Antimufa doet denken aan de muziek van Piazolla met wie wij in Nederland al aardig vertrouwd zijn geraakt. Klarinet en gitaar spelen spannende duetten en de gestreken contrabas misstaat daarbij geenszins. Leve de Latijns-Amerikaanse lyriek! De pathetiek en het meeslepende, vervoerende van deze muziek is meer dan welkom in ons rechtlijnige, vlakke land. Er staat ons een bijzonder concert te wachten van een gezelschap dat een groot publiek verdient.

Kijk voor video's, geluidsmateriaal, informatie en foto's op www.antimufa.com

The title of the CD is fully realized.
JazzNu, Rinus van der Heijden, April 2015