Archief

Jazzconcert Gideon Tazelaar Quartet

 zaterdag 17 februari, 20.30 uur, entree € 15,- / 10,-  

Concertfoto's:

2402GideonTazelaar4tetband1

2402GideonTazelaar4tetGideon12402GideonTazelaar4tetJacob12402GideonTazelaar4tetSteve12402GideonTazelaar4tetZier12402GideonTazelaar4tetGideon22402GideonTazelaar4tetJacob22402GideonTazelaar4tetSteve22402GideonTazelaar4tetZier22402GideonTazelaar4tetGideon32402GideonTazelaar4tetband2

(foto's Ron van Ewijk).

Recensie:

Feestelijk concert in Artishock met twee toegiften

Gideon Tazelaar Quartet steelt de harten van het publiek

Het was alsof het uitverkochte Artishock op 17 februari de muzikale arena moest worden van een muzikaal feest. De zeer getalenteerde, jonge tenorsaxofonist Gideon Tazelaar leek zijn favoriete ‘Gideonsband’ geformeerd te hebben. De met de Ben Webster Prijs bekroonde Deense pianist Zier Romme Larsen nam in zijn slipstream de Deense drummer Jacob Lindberg mee. Was het een Nederlandse primeur voor Artishock om deze Deense ‘giants of jazz’ in huis te hebben? De Canadese bassist Steve Zwanink completeerde deze jazzy ‘Fab Four’.
Wat heeft Tazelaar een warme, zangerige toon op zijn saxofoon en wat blijft hij in zijn improvisaties lekker melodieus alsof zijn solo’s verkapte melodielijnen zijn. Ook pianist Zier Romme Larsen stak in grootse vorm op een ingetogen, subtiele manier. Niks geen muzikale grootspraak! En het repertoire? Standards! American Songbook! Alleen de hele groten kunnen standards zo spelen dat je op het puntje van je stoel zit. En dat gebeurde! Voor de pauze hoorden we onder andere ‘Pensativa’ van Clare Fischer en ‘This can’t be love’ van Nat King Cole. Na de pauze hoorden we onder andere ‘Nancy (with the laughing face)’, dat ook op het album Ballads van het John Coltrane Quartet staat. We hoorden een prachtige uitvoering. Oud-docent Jasper Blom werd door zijn vroegere leerling Tazelaar het podium op geroepen om ‘Perdido’ van Parker te spelen. Blom kreeg de tenorsaxofoon van programmeur Semmy Prinsen aangereikt en toen onstond een vriendschappelijke ‘Tenorbattle’.
Het lekkerste, het mooiste werd voor het laatst bewaard. De eerste toegift was een prachtige uitvoering van ‘Goodbye’ van Gordon Jenkins. De tweede toegift was ‘The Gravy Waltz’ van bassist Ray Brown. Gospel als uitsmijter! Het Oscar Peterson Trio met Ray Brown speelde het.
Eind goed, al goed! Wat het publiek betreft hadden er rustig nog tien toegiften bij mogen komen.

Michiel van Ree

---

 

 

 

Gideon Tazelaar

Dat de pas 26-jarige tenorsaxofonist Gideon Tazelaar nu al tot de gevestigde orde behoort is ongelooflijk maar wel waar. Vanaf zijn elfde speelde hij al op North Sea Jazz en op zijn veertiende werd hij toegelaten tot de bacheloropleiding van het Conservatorium Amsterdam. In 2017 verhuisde hij naar New York om een studie te gaan doen aan de prestigieuze Juilliard School of Music waar ook grootheden als Miles Davis, Astor Piazzolla en Yo Yo Ma hun muzikale scholing kregen. Zijn muzikale mentoren waren daar saxofonist George Coleman en trompettist Wynton Marsalis.
Dat Gideon Tazelaar een liefhebber van de jazztraditie is en dan vooral van de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw is dan misschien niet zo gek. In 2018 werd Tazelaar bij een concert van de band van Wynton Marsalis in het Concertgebouw op het podium gevraagd om een stuk van Thelonious Monk te spelen en prompt werd hij bij DWDD gevraagd om ‘Jackie-Ing’ van Monk met zijn trio uit te voeren. Bovendien liet Wynton Marsalis in het Volkskrant Magazine als culturele gids weten dat Gideon Tazelaar een grote toekomst tegemoet ging. Bevestiging en bijval!
Bij Artishock trad het Gideon Tazelaar Trio op op 20 juni 2020. Door Corona waren er vanaf het begin van het jaar geen concerten geweest en het optreden van Tazelaar met zijn trio was een vurig gehoopte heropening van het jazzpodium en tegelijk een afsluiting van een door corona deels in het water gevallen seizoen. “De geest van ‘heldentenoristen’ als Sonny Rollins, Coleman Hawkins en Ben Webster werd vaardig over het Gideon Tazelaar Trio, een muzikaal anachronisme dat verrassend genoeg modern aandeed.” Aldus de recensie van Artishock! Op 13 juli 2021 was er een ingelast concert van het Ian Cleaver/Gideon Tazelaar sextet. De cd ‘Volume 1’ werd gepresenteerd. Een traditioneel en warm klinkend bebopalbum! Doordat basklarinettist Joris Roelofs ontbrak, hoorden we een pianoloos kwintet in Artishock met onder anderen Benjamin Herman op altsax. De recensie repte van een “excellente blaaskapel”. Het was een memorabel concert waar de muziekliefhebber naar snakte. “Tazelaar en Cleaver klinken als een weemoedige misthoorn die zoet aanloeit bij een solo van Benjamin Herman (..)” . Weer een lovende recensie!
En nu dan in februari een concert van het Gideon Tazelaar Quartet. Stukken uit het American Songbook! Composities van Bud Powell, de beboppianist, en van Monk en Sonny Rollins. Gideon heeft het voornemen om de Deense pianist Zier Romme Larsen mee te nemen. Het is nog onduidelijk of dat lukt. Ook over de andere begeleiders is nog geen duidelijkheid. Wat wel duidelijk is, is de levensgrote kans op een prachtig concert!

Bezetting: Gideon Tazelaar - tenorsax; Zier Romme Larsen - piano; Steve Zwanink - bas; Jacob Lindberg - drums.