Jazz

  
 ZA 18 MEI Jazzconcert: Sanne Sanne
  Rijke vocale harmonieën en verleidelijke grooves.
 ZAAL OPEN  20:00 uur
 AANVANG  20:30 uur   
 ENTREE  € 15,00  
 LEDEN  € 10,00 

 

Sanne Sanne

Concertfoto's:

2405SanneSanneband1

2405SanneSanne1

2405SanneSanneRoosmarijn12405SanneSannePat12405SanneSanne22405SanneSanneRoosmarijn22405SanneSannePat22405SanneSanne3

2405SanneSanneband2

(foto's Ron van Ewijk) .

Recensie:

Subtiliteit boven luidruchtigheid in bijzonder concert van Sanne Sanne

“De zachte krachten zullen zeker winnen/in het eind – dit hoor ik als een innig fluisteren/ in mij (..)” De muziek van het trio Sanne Sanne zou zomaar een muzikale reflectie kunnen zijn van de woorden van dichteres Henriëtte Roland Holst uit 1918.
Het grote gebaar was afwezig. De muzikanten waren expressief met minimale middelen zo bleek bij het concert bij Artishock op 18 mei. Tekenend was dat zangeres en vibrafoniste Sanne Huijbregts meermaals gebruik maakte van de kalimba, een duimpianootje met slechts drie octaven dat nauwelijks plaats inneemt. Zij deed dat ook in een bij Artishock te horen cover van ‘Nothing’s Gonna Happen’ van The Staves (folkmuziek). Er is een filmpje op YouTube waarin Huijbregts zich heeft neergevlijd in een Alpenweitje waar ze zingt en zichzelf begeleidt op de kalimba. Klein maar fijn!
Vorig jaar kwam de cd ‘Mountain Child’ uit en dan is Huijbregts ook nog eens dol op de Sound of Music. Aan bergen geen gebrek! In de stad is er te veel ruis, in de bergen brengen de leegte en de vrijheid rust. Andere prachtige covers waren ‘Death With Dignity’ van Sufjan Stevens en het schitterende ‘Between The Bars’ van Elliott Smith. Weer folkmuziek! Smaakvol lyrisch repertoire! Verder kwamen er veel stukken van de cd ‘Mountain Child’ aan bod zoals het prachtige ‘Free Enough’, ‘Ladybird’ en ‘Irrelevant’. Folkjazz zouden we horen maar de jazz was enkel terug te vinden in de partijen van de contrabas (Pat Cleaver) en in de driestemmige zangarrangementen. Er werd niet of nauwelijks geïmproviseerd. De samenklank van altviool (Roosmarijn Tuenter), vibrafoon en contrabas zorgde voor verstilling en lyriek. Subtiliteit ging boven luidruchtigheid! De toehoorder kwam in hogere sferen alsof er muzikale cannabis was uitgedeeld. Alsof we “in alle tederheden ruisen horen/als in kleine schelpen de grote zee” zoals Henriëtte Roland Holst het elders in bovengenoemd gedicht verwoordde.
Het leverde een memorabel concert op.

Michiel van Ree

-----

2405SanneHuijbregtsWaarom kennen we Sanne Huijbregts niet? Omdat ze nog jong (32) is ? Bijzonder is ze in ieder geval!
Ze studeerde zang aan het Amsterdams conservatorium en ze bespeelt vibrafoons, marimba’s, het klokkenspel en zelfs de balafoon. Daarnaast componeert ze. Het genre? Vocale folkjazz aldus het Bimhuis. “Sanne Sanne (kwartet Huijbregts) verbindt de zinnelijke klankwereld van de indie-folk met het altijd verrassende bochtenwerk van de jazz” aldus de aankondiging van een concert van Huijbregts op 14 september 2023 in het Bimhuis.
Op YouTube vind je een prachtige vertolking van de schitterende compositie van Elliott Smith ‘Between the bars’. Ook vertolkt ze ‘Death with Dignity’ van Sufjan Stevens; heel erg mooi en ‘Mirrorball’ van de Britse popgroep Elbow. Met inspiratiebronnen als Punch Brothers, Bon Iver en Radiohead en Huijbregts keuze voor de covers van folkmuzikanten wordt de kwalificatie folkjazz wat duidelijker.
Wat is er nog meer bijzonder? Het kwartet van Huijbregts bestaat uit twee mannen en twee vrouwen. Bij het concert in Artishock zal drummer Jeroen Batterink helaas ontbreken. De vrouwen (naast Huijbregts violiste Roosmarijn Tuenter) lijken de hoofdrol te spelen. Bovendien wordt er bij vlagen driestemmig gezongen. Rijke maar ook complexe vocale harmonieën. Tuenter en ook contrabassist Pat Cleaver vormen met Huijbregts een fraai koor. Dat is toch ongehoord in de context van de jazz! Dat alles levert een bijzonder eigen geluid op dat we niet eerder hoorden. Een nieuwe lente, een nieuw vibrafoongeluid. De vibrafoon (Huijbregts bespeelt vaak de xylosynth, een elektrische vibrafoon) is vooral een begeleidend welluidend harmonie-instrument. De viool wordt vaak getokkeld. Bassist Pat Cleaver en violist Roosmarijn Tuenter vormen de sectie der snaarinstrumenten. Sanne Huijbregts levert een schitterende percussieve en harmonische bijdrage. Geen wonder dat het kwartet van Huijbregts een heel eigen geluid heeft. De teksten zijn ook van de hand van Huijbregts. Er staat ons dus ‘zinnenprikkelende folk-jazz’ te wachten van ‘vocaal wonder Sanne Huijbregts’ als we het Bimhuis mogen geloven.

Huijbregts studeerde in Kopenhagen en Berlijn en vormde met gitarist Eran Har Even het duo EvenSanne. Dit duo produceerde twee cd’s: ‘Something So Sweet’ in 2014 en ‘What If’ in 2017. Huijbregts won twee keer het Prinses Christina Concours (in 2010 en 2012) en is ook winnaar van de Keep an Eye: The Records 2016! In 2019 startte het project Sanne Sanne. In 2023 kwam het album ‘Mountain Child’ van het kwartet Sanne Sanne uit dat op de website van Jazzism een fraaie beoordeling (9) kreeg. Inmiddels is er een nieuwe cd aangekondigd die in mei in het Bimhuis gepresenteerd zou moeten worden.

Repertoire genoeg voor het concert in Artishock! Veel redenen dus om ons te verheugen op het concert van een exceptioneel muzikaal gezelschap!

Bezetting:
  Sanne Huijbregts - zang/vibrafoon
  Roosmarijn Tuenter - zang/altviool
  Pat Cleaver - bas/zang.

 (foto Sanja Marusic).

website Sanne Huijbregts