Jazz

1906PeterBeets4tet1906PeterBeets4tetPeterMarius1906PeterBeets4tetPeter

1906PeterBeets4tetTim1906PeterBeets4tetMariusPeter1906PeterBeets4tet.Wouter

 

(foto's Els Jonkers).

 

Recensie:

Gedroomde apotheose jazzpodium Artishock
Peter Beets in topvorm

De zaal was afgeladen vol en je voelde de hooggespannen verwachtingen van het publiek bij de aanvang van het concert van het Peter Beets New York Trio op 15 juni in Artishock. Van tevoren werd kort stilgestaan bij het overlijden van jazzicoon en spreekstalmeester (voor Artishock) Cees Schrama. Een postuum huldeblijk! Hoezo New York Trio? Beets kwam aanzetten met broer Marius op bas en met maar liefst twee piepjonge getalenteerde drummers zodat er drie percussie-instrumenten op het podium stonden want Beets ziet zijn piano als percussie-instrument. Beets zat centraal op het podium achter de piano, in de roos van de muzikale schietschijf als het ware, met de beide slagwerkers en de bassist in een halve cirkel om hem heen. En vuurwerk zouden we krijgen! Explosieve swing! Weinig pianissimo en veel fortissimo en dat levert een heerlijk uitbundig concert op met een pianist die met zijn groove en virtuositeit in topvorm lijkt te zijn. De muzikale adrenaline kreeg ruim baan en het publiek kon er geen genoeg van krijgen. Het concert kon gezien worden als de cd-presentatie van het in maart uitgekomen album “Our love is here to stay, Gershwin Reimagined”. Er werd geopend met “Lady, be good!”, het slotnummer van de cd. De toon was gezet. Wat een geweldige binnenkomer! En minder zou het niet worden. Een klassieke oriëntatie op Gershwin maar de blues is nooit ver weg. “Our love is here to stay”, “Embraceable you”, we hoorden veel stukken van de cd. Hulde voor beide drummers Wouter Kühne en Tim Hennekes (22 en 21 jaar oud!) die de sterren van de hemel sloegen. Na de pauze hoorden we onder andere “My man’s gone now” dat niet op de cd staat. Een optreden van Peter Beets is een happening, een muzikale manifestatie van formaat. Beets lijkt artiest en cheerleader ineen, een artiest die de indruk wekt zijn publiek hoogstpersoonlijk te hebben uitgenodigd en kinderlijk blij te zijn dat niemand verstek heeft laten gaan. Na een staande ovatie speelde Beets “Summertime” in de hoogste versnelling. We hadden het nooit gehoord zo, maar het klonk fantastisch. Het concert van Peter Beets was de gedroomde apotheose voor Artishock. Als Cees Schrama nog geleefd had, zou hij op de voorste rij hebben zitten genieten. “Eind goed, al goed!”

Michiel van Ree.

---------------------

 

Zaterdag 15 juni: PETER BEETS NEW YORK TRIO, aanvang 21.00 uur, entree € 12,- / 9,-.

1906PeterBeets

'Our Love Is Here To Stay' - Gershwin Reimagined,1906PeterBeetsOur Love is here to Stay
Albumreleasetour

Peter Beets en Gershwin

In maart is het nieuwe album van het Peter Beets New York Trio uitgekomen: “Our Love is Here to Stay”, Gershwin Reimagined”, een hele muzikale mond vol! Het album versmelt kunst en entertainment, tekenen we op uit de commentaren en dat adagium zou evengoed voor Peter Beets als pianist op kunnen gaan. De André Rieu van de jazz zal hij niet willen zijn, maar een groot publiek behagen, betoveren en hypnotiseren past goed bij hem.
Met Gershwin zit je op het spoor van de klassieke muziek maar ook op het spoor van de blues en de jazz. Uit dat vaatje heeft Beets al eerder getapt met theaterprogramma’s als “Van Bach tot Blues” en “Chopin meets the Blues”, prachtige concepten waarin hij klassieke muziek en jazz integreert zoals niemand dat kan. Het is de visie van de pianist dat jazz een samensmelting is van westerse harmonieën en melodieën en Afrikaanse ritmes. Beets’ docent aan het Utrechts conservatorium, Bert van de Brink, is ook iemand die musiceert op de waterscheiding van jazz en klassiek. Dat Beets later onder de hoede kwam van Frans Elsen aan het Haags conservatorium moet iets te maken hebben met Beets’ voorkeur voor swing en bebop. Geef hem maar Charlie Parker en de pianist Barry Harris die overigens later aan het Haags conservatorium is gaan lesgeven.
De stijl van een pianist als de Amerikaan Brad Mehldau is niet zijn “cup of tea”. Beets moet het van zijn virtuositeit en zijn groove hebben. Niet voor niets is klavierleeuw Oscar Peterson zijn grote muzikale inspiratiebron. Sommigen vragen zich af of die virtuositeit de ontroering in de weg staat. Dat is moeilijk te zeggen. In ieder geval is Beets een ritmisch opzwepende muzikant waar we geen pretentieuze kunstenaar achter moeten zoeken. Vanuit dat gezichtspunt is Beets een fenomeen met zijn aanstekelijke spelvreugde en zijn vrolijke, jongensachtige branie die een smaakvol muzikaal melange oplevert.
Is Beets een wonderkind, een Beetshoven? Hij speelde samen met grootheden als de pianist Chick Corea en de uitzonderlijke Amerikaanse saxofonist James Carter. In Nederland speelde hij onder andere samen met gitarist Anton Goudsmit en saxofonist Benjamin Herman. Met het Rosenberg Trio stortte Beets zich op de muziek van Django Reinhardt. Peter Beets speelt “veel noten maar er is er niet één niet noodzakelijk”, is één van de reacties op het spel van de pianist. “Ik droom in muziek” zegt Beets in een interview dat terug te vinden is in het Nederlands Jazzarchief. De muziek gaat door in zijn hoofd als zijn geliefde instrument uit beeld is.
En dan richt Peter Beets zich nu op George Gershwin. Stukken als “I loves you Porgy”, ”Embraceable You” en “Summertime” zullen als muzikale juweeltjes worden uitgestald in de muzikale vitrine van Artishock. Dat mogen we niet missen!

Peter Beets: “Het is een immense eer en een intens genoegen om mijn persoonlijke interpretatie te geven aan een aantal van de meest gevierde composities van een van de allergrootste componisten aller tijden. Wat de wereld nodig heeft, nu en altijd, is: George Gershwin!

Bezetting: Peter Beets - piano; Tom Baldwin - bas; Eric Kennedy - drums.

 

Jazzhelden

FPK LOGO ZWART XS