Jazz

Zaterdag 18 februari 2017, Michiel Stekelenburg Quintet, 21.00 uur

1702MichielStekelenburg5tetR.v.Ewijk


1702MichielStekelenburg5tetGuus1702MichielStekelenburg5tetMichiel1702MichielStekelenburg5tetPascal

1702MichielStekelenburg5tetFranz

1702MichielStekelenburg5tetEfraim

 

 

 

 

 

 (foto's Ron van Ewijk)

Recensie:

Hypnotiserend concert Michiel Stekelenburg Quintet
Nieuwe ster aan jazzfirmament

Als er één band is die een jong publiek zou kunnen hypnotiseren, dan is het wel het Michiel Stekelenburg Quintet. Laat nou uitgerekend de debuut-cd “Hypnos” heten! De hypnotiserende uitwerking van de muziek van het vijftal gold op 18 februari in Artishock zowel jong als oud. Het muzikale genre dat werd uitgevoerd op een kruispunt van stijlen als jazz en pop was toch overwegend pop hoewel er van mainstream geen moment sprake was. Niet voor niets speelde de band het nummer “Bloom” dat geïnspireerd is door “In Bloom” van Nirvana. Uit de versie van Michiel Stekelenburg is de grunge weggefilterd en daar komt een zekere zwierigheid voor in de plaats die nou bepaald niet het handelsmerk van Nirvana was, maar toch! Er werd veel werk gespeeld van de nieuwe cd “Layers” waaronder het titelnummer, O24 (het gloedvolle openingsstuk), Spudneck en de schitterende compositie “Morning Song”. Alle stukken zijn van de hand van gitarist Stekelenburg en die stukken verraden een groot talent voor compositie. Op zijn Fender Telecaster oogde Stekelenburg als een kordate en fijnbesnaarde krijger die zijn instrument virtuoos bespeelde en de muziekliefhebber aan zich verplichtte. En als de gitarist stilviel, waren er de andere bandleden die de aandacht dubbel en dwars verdienden. Vooral drummer Pascal Vermeer en saxofonist Efraïm Trujillo speelden zich in de kijker. Het bandgeluid was stevig maar ook lichtvoetig en de composities waren soms ingetogen maar vaker aanstekelijk uitbundig. De harmonieën waren toegankelijk maar de complexe ritmische escapades zorgden voor spanning en muzikaal vermaak. De decibelmeter maakte overuren, maar dat mocht de pret niet drukken. De band speelde één stuk van de debuut-cd dat heerlijk funky klonk en ook de toegift “Go with Sco” zorgde voor veel muzikale opwinding en turbulentie. Een half jaar geleden kenden we Michiel Stekelenburg nog niet en nu hebben we weer een nieuwe ster aan het jazzfirmament. Het concert was een meer dan aangename muzikale kennismaking.
Michiel van Ree

dB meting
 

-------- 

Zaterdag 18 februari: Jazzconcert Michiel Stekelenburg Quintet, aanvang 21.00, € 12,-/9,-.

1702Michiel Stekelenburg QuintetSinds de verschijning van gitarist Jerome Hol aan het jazzfirmament is het geen wet van Meden en Perzen meer dat jazzgitaristen een Gibson met klankkast ter hand nemen. Bespelers van de Fender stratocaster vond je in de popmuziek (Hendrix, Clapton en vele anderen) en niet in de jazz en nu was Jerome Hol de uitzondering die de regel bevestigt. Jerome Hol, die onder anderen met saxofonist Hans Dulfer en trompettist Teus Nobel speelt, heeft een duidelijk eigen geluid: een combinatie van heavy metal, blues en jazz. Spannend!
Jazzgitarist Michiel Stekelenburg is de tweede uitzondering die de regel bevestigt, voor zover we weten. Stekelenburg is een jazzgitarist die ook als rockgitarist goed uit de voeten kan en dat hoor je. Opnieuw spannend! Hij is niet alleen gitarist maar ook componist. Zijn Quintet heeft al twee cd’s uitgebracht: “Layers” (met louter eigen stukken) en het debuutalbum “Hypnos”. Stekelenburg kan virtuoos uitblinken als hij soleert maar toch is hij geen egotripper, geen muzikale macho die geen maat weet te houden. Met een pianist als Franz von Chossy en een saxofonist als Efraim Trujillo, die we ondermeer kennen van de Ploctones (de band rond gitarist Anton Goudsmit), is het ook helemaal niet nodig om je als gitarist doorlopend te manifesteren. Het tweede plan is met zulke fantastische muzikanten aan je zijde een goed plan. De noten die je niet speelt zijn soms net zo belangrijk als de noten die je wel speelt. Afgaand op een compositie als “Go with Sco” mag je aannemen dat gitarist John Scofield een inspiratiebron is. Wellicht is gitarist Pat Metheny dat ook. De muziek is melodieus en energiek, soms fijnzinnig lichtvoetig en dan weer stevig rockend en vaak direct en meeslepend maar nooit rauw. Luister naar het ritmisch complexe “Layers”, de titelsong van de gelijknamige cd, en je krijgt gegarandeerd zin om het Michiel Stekelenburg Quintet live te beluisteren. Wees welkom bij dit muzikale feest met vijf ijzersterke muzikale stemmingmakers.
Bezetting: Michiel Stekelenburg - gitaar; Efraim Trujillo - sax; Franz von Chossy - piano (i.p.v. Jeroen van Vliet); Guus Bakker - bas; Pascal Vermeer - drums.

MichielStekelenburg

1702GooiEemlander

FPK LOGO ZWART XS