1612Roelofs

(foto's Ron van Ewijk).

1612Baas

Recensie:

Roelofs/Baas/Govaert
Muziek voor fijnproevers van eigenzinnig en fijnzinnig trio

Wie op een potje bebop had gerekend op zaterdag 10 december in Artishock, kwam bedrogen uit, maar wie zich verheugde op buitenissige, eigenzinnige muzikanten die een spannende muzikale route uitstippelen, kwam bijzonder goed aan zijn trekken. Gitarist Reinier Baas heeft een geheel eigen stijl van gitaarspelen waar alleen hij patent op heeft. Virtuoos en vindingrijk bespeelt hij zijn snaren met een verbluffend open geest. Niets oogt vanzelfsprekend. Wie de gebaande wegen bewandelt, is de weg kwijt. Leve de exploratie en de pioniersmentaliteit! Ook Joris Roelofs op klarinet en basklarinet en Onno Govaert op drums leken de clichés te willen omzeilen. Ook zij zochten naar nieuwe wegen. En toch was de traditie op een nogal ongebruikelijke manier aanwezig. Het trio speelde twee stukken van de Franse veertiende-eeuwse componist Guillaume de Machaut. Wie kent hem niet! Machaut benaderen vanuit de hoek van de vrije improvisatie, dat is nog eens wat anders. Ook speelde het trio een bewerking van een compositie van Henry Purcell en dat leverde prachtige muziek op. Daarnaast hoorden we composities van Roelofs en Baas die net zo goed de muzikale doorsnee links lieten liggen. Die onbevangen muzikale mentaliteit was overal terug te vinden. En de jazztraditie dan? De standards “Body and Soul” en “Monk’s Dream” klonken nooit zo lyrisch en indrukwekkend en modern als in de uitvoering van dit trio. Bis, bis, bis, moet het publiek gedacht hebben omdat de oren regelmatig het ongehoorde hoorden. Die combinatie van klassieke muziek, eigen stukken en urgent klinkende standards zorgde voor intrigerende tripolaire muziek die bekoorde maar ook wel verstoorde en ontregelde waar de instant composers van de free jazz even voorzichtig opstonden. Muziek voor fijnproevers gespeeld door een eigenzinnig, fijnzinnig trio. Wat wil je nog meer? Een toegift na een staande ovatie was de beloning voor de aanhankelijkheid van het publiek. Meer muziek van dezelfde hoge kwaliteit, dat muzikale geschenk heeft het publiek dankbaar uitgepakt.

Goede 'gesprekken' tussen de drie musici, met Joris als weergaloze rietblazer.

Roelofs/Baas/Govaert is een bijzonder trio. Geen traditionele bezetting met bas, drums en piano maar daarentegen een samenwerkingsverband tussen gitaar, drums en basklarinet. Zoiets zie of hoor je zelden. De muzikanten zijn niet minder bijzonder. Altsaxofonist en basklarinettist Joris Roelofs is jong en gedreven. Hij speelde met gitarist Jesse van Ruller en bassist Clemens van der Feen in Chamber Tones dat twee hoogaangeslagen cd’s bij elkaar speelde. Hij speelde een prominente rol bij de Zeelandsuite van pianist en Boy Edgar Prijswinnaar Jeroen van Vliet. Hij speelde onder anderen met de Amerikaanse pianist Brad Mehldau en met de Amerikaanse saxofoongigant James Carter. Hij verhuisde in 2008 naar New York waar hij ook een eigen trio heeft met contrabassist Matt Penman en drummer Ted Poor. Roelofs is niet de man van het grote gebaar, van het spektakel, maar wel een subtiele muzikant met een grote ideeënrijkdom en een verbluffende techniek. Ook Reinier Baas is niet voor een kleintje vervaard. Onlangs is zijn merendeels instrumentale en deels geïmproviseerde opera “Princess Discombobulatrix” uitgekomen. Sopraan Nora Fischer naam de gezongen gedeeltes voor haar rekening. Verder werd Baas onder anderen bijgestaan door Ben van Gelder op altsaxofoon en, jazeker, Joris Roelofs op basklarinet en Martijn Vink op drums. De kritieken zijn lovend en 3 voor 12 van de VPRO spreekt over Baas als een jonge muziekgrootmeester en over zijn opera als een indrukwekkende muzikale suite. Het laatste bezoek van Baas aan Artishock zal de bezoekers zijn bijgebleven, want samen met zangeres Francien van Tuinen en bassist jeroen Vierdag verzorgde hij een concert van zeer hoog niveau. Aan het gitaarspel van Baas is vrijwel niets standaard. Zijn spel is virtuoos, baldadig en sprankelend en hoogst origineel en zit bomvol muzikale buitenissigheden. Baas verbaast. Voor hem kom je naar de concertzaal. Eerder speelde hij al in Artishock in het kader van de Young VIP’s met de band Windkracht 7. Drummer Onno Govaert is de man met de muzikale “wild card”. Zijn spel wordt innovatief en spectaculair genoemd. Hij speelde onder anderen samen met gitarist Terrie Ex van The Ex dat bekend staat om zijn energieke punk en jazz. Kunnen we rauwe authenticiteit van Govaert verwachten? Dit muzikale drieluik wekt torenhoge verwachtingen en dit concert wil je dan ook niet missen.
Bezetting: Joris Roelofs - altsax, basklarinet; Reinier Baas - gitaar; Onno Govaert - drums.

(foto Erik Smits).

FPK LOGO ZWART XS