Jazz

Zaterdag 19 maart: Jazzconcert Bart Wirtz Quintet, aanvang 21.00 uur, entree € 12,- / 9,-.

1604BartWirtzQuintetRvE

 

1604BartWirtzRvE

 

1604BartW.Q.EmielRvE1604BartW.Q.KasperRvE1604BartW.Q.NiekRvE1604BartW.Q.BinkRvE

(foto's Ron van Ewijk)

Recensie:

Gedenkwaardig concert Bart Wirtz Quintet,
voorproefje smaakt naar meer!

Het voorlaatste concert van Bart Wirtz in Artishock maakte meer indruk dan het concert op 19 maart, maar dat is bepaald geen diskwalificatie. Het Bart Wirtz Quintet speelde louter stukken van een cd die pas in september van dit jaar uitkomt. Allemaal eigen werk dus dat zich nog in een status nascendi bevindt. Sommige composities hebben enkel een werktitel. De meeste stukken zijn nog maar nauwelijks uit het ei gekropen en dan krijg je dat in aanleg prachtige stukken, zoals de fantastische ballad zonder titel na de pauze , nog te pril zijn om helemaal op eigen benen te staan. Het wordingsproces is nog in volle gang en dat is alleen maar goed! Wat voor stukken zijn het dan? De nieuwe composities zijn dromerig atmosferisch, maar hebben steeds een funky basis. Dat “work in progress” leverde desondanks een gedenkwaardig concert op en daar waren we toch voor gekomen. Met name percussionist Bink zorgde voor het aparte geluid van de band. Hij had zowel ritmische als harmonische inbreng waardoor de muziek trekken van trance kreeg. Een eentonige beat in een wat euforische, meditatieve sfeer groeit uit tot een muzikaal mantra waarin alle instrumenten een percussieve rol vervullen. Hoogtepunten waren nummers als Minor Rolls en Miles van voor de pauze en Bètablokker en het funky Floating van na de pauze. Altsaxofonist Bart Wirtz heeft geen aanbeveling meer nodig. Wat een blazer! In zijn muzikale habitat kwamen vooral drummer Niek de Bruijn en toetsenist Emiel van Rijthoven goed uit de verf. Van Rijthoven bespeelde afwisselend de Nordpiano en de Fender Rhodes en deed dat sfeervol en swingend. De Bruijn was als slagwerker een belangrijke schakel in de funky toonzetting van de muziek. Soms deed de muziek denken aan het album Headhunters van Herbie Hancock.
Eigenlijk zouden we het Bart Wirtz Quintet na het uitkomen van de nieuwe cd nog eens moeten horen, maar in ieder geval smaakt dit onweerstaanbare voorproefje van de nieuwe muziek van de band van Bart Wirtz duidelijk naar meer.
Michiel van Ree.

-----

 

Een geheel eigen geluid waarin de mengeling van diverse stijlen doorklinkt.  1604Bart WirtzfotoJos Krabbe

Bart Wirtz is nou niet bepaald muzikaal eenkennig. Bij een heleboel stijlen voelt hij zich thuis. Wie op de cd “Soul Integration” het nummer “Pulpo” van Monsieur Dubois hoort (de band is inmiddels ter ziele), weet niet wat hem of haar overkomt. Nooit hoorde je een swingender potpourri van funk, souljazz en dance waar wijlen James Brown ongetwijfeld zijn zwarte zegen aan zou hebben gegeven. Prince en Cannonball Adderley waren zijn jeugdhelden. Hij speelde onder andere bij de Young Sinatra’s, en maakte diepe indruk met het Artvark Saxophone Quartet waarin ondermeer Mete Erker op tenorsax te beluisteren is. Altsaxofonist Wirtz lijkt een voorkeur voor trompettisten te hebben, want hij nam een cd in de States op met een louter Amerikaanse bezetting onder wie de trompetgigant Nicholas Payton. De cd “iDreamer” was het resultaat en werd alom bejubeld.
In 2014 maakte Bart Wirtz de cd “Interview” met de Amerikaanse trompettist Sean Jones die nog tourde met Marcus Miller. En in Nederland speelde Wirtz met trompettist Teus Nobel en gitarist Jerome Hol op fendergitaar. In september van dit jaar moet er een nieuwe cd uitkomen en daarop zal een mix van blues, roots en hiphop te horen zijn. Gezien de bezetting van de band die in maart Artishock aandoet, is Wirtz een weg ingeslagen waarin elektronische muziek, EDM, electronic dance music een vooraanstaande rol speelt. Emiel van Rijthoven bespeelt de toetsen en synthesizers en de aanwezigheid van twee slagwerkers/percussionisten doet ook al heel veel goeds vermoeden. Leve de Afrikaanse trommeltelegrafie! Bart Wirtz is eigenlijk te groot voor Nederland, maar voelt zich bepaald niet te groot om hier de pannen van het dak te spelen. Hij speelde in New York en nam muziek op in New York maar alle wegen leidden hem toch weer naar Leiden. In het jaar dat Estafest naar Soest kwam was ook het Bart Wirtz Quartet hier te gast. Wirtz maakte het meeste indruk en dat wil wat zeggen! Zou hij Artishock kunnen uitverkopen? Deze saxofonist verdient een bomvolle zaal, dus kom allemaal naar wat belooft een muzikaal hoogtepunt te worden!
Bezetting: Bart Wirtz - altsax; Emiel van Rijthoven - toetsen, synthesizer, sounds;
Kasper Kalf – bas; Niek de Bruijn - drums, percussie; Bink - percussie, sounds, vibes.

(foto: Jos Krabbe ©).

Over Bart Wirtz:
Wirtz won al verschillende prijzen zoals de Erasmus Jazz Prijs, de Leiden Jazz Award, de Breda Jazz Prijs. In 2012 mocht hij de Edison Jazzism Publieksprijs in ontvangst nemen voor het album iDreamer. Het album ‘Interview’ werd wederom genomineerd voor deze prijs.

- Interview

 

FPK LOGO ZWART XS