Jazz

Zaterdag 20 juni: BUMA/Boy Edgar Prijs Tournee Jeroen van Vliet, aanvang 21.00 uur, entree €12,-/9,-.

1506JeroenVanVlietZeelandSuite

1506JeroenVanVliet.21506RoelofsBlomPosthumus

Recensie:

Septet Jeroen van Vliet zorgt voor grandioze apotheose
Zeelandsuite: een superieur “symfonisch gedicht”

"Wie als schrijver, als literator het allerhoogste najaagt, schrijft geen verhalen of romans, maar gedichten. Die gedichten kunnen hem een hooggelegen plaats op de Olympus, de verblijfplaats der goden, opleveren. Jeroen van Vliet wordt de hemel in geprezen vanwege zijn lyrische benadering van muziek en klank. In de aankondiging werd Jeroen van Vliet de Bill Evans van de lage landen genoemd. Hij is een dichtertje: iemand die uiterst bescheiden een zeer hoog niveau bereikt. Het knappe is dat in zijn kielzog de andere muzikanten dat hoge niveau bijna achteloos lijken te halen.
Tenorsaxofonist Mete Erker werd vervangen door de minstens zo bekwame Jasper Blom; er waren wat geluidsproblemenen en de Zeelandsuite diende ditmaal door omstandigheden non-stop gespeeld te worden, zonder pauze, maar het mocht de pret niet drukken! De winnaar van de Buma Boy Edgar prijs 2014 kwam met een soort vlaggenschip van de Nederlandse jazz een hommage brengen aan het oer-Hollandse landschap van Zeeland compleet met water, wind, wolken en getijden. Een warme golfstroom van prachtige composities van de hand van Jeroen van Vliet leverde een continue vloed van subtiele, verstilde klanken, maar evengoed van feestelijke, turbulente klanken op. Het publiek zag en hoorde dat het goed was. Het was zo’n concert waarbij je voortdurend op het puntje van je stoel zit, bang om iets moois te missen.
De band speelde met op de achtergrond een projectie van een groene zee van lover boven een laantje uit de Hedwigepolder. Dat laantje met dat lover moet verdwijnen want de Hedwigepolder moet worden teruggegeven aan de natuur.
De Zeelandsuite revisited? Slechts één compositie refereerde aan de Zeelandsuite van Leo Cuypers uit 1978: ”Leo’s Joplin”! Het stuk detoneerde geenszins tussen stukken als “Water Works”, “Maurits twist”, “Polder”, “Wind” en “Noord-Sloe”, alle van de hand van de pianist met de fluwelen aanslag. Het publiek kon niet anders dan zwichten voor al die magistrale “symfonische gedichten”. Wanneer hoor je nou muziek die zo vrij is en tegelijkertijd van een enorme beheersing en zelfbeheersing getuigt? En wanneer hoor je muziek waarin branie en branding en meditatie en dood tij een perfecte symbiose vormen? En wat waren die blazerarrangementen schitterend! Het septet was geweldig op dreef, gitarist Anton Goudsmit, altsaxofonist Joris Posthumus en bassist Frans van der Hoeven trokken de aandacht, maar eigenlijk deed niemand onder voor iemand anders.
Artishock heeft het lekkerste voor het laatst bewaard want het septet van Jeroen van Vliet bereidde ons een grandioze apotheose. Panta rhei, alles stroomt! Na het slotakkoord “Anthem” volgde een staande ovatie zoals je die niet vaak ziet. Na de toegift “Bring me home” maakte een tweede staande ovatie duidelijk dat het publiek er geen genoeg van kon krijgen".
Michiel van Ree.

 

1506BumaBepWinnaarJeroenVanVlietfoto Rens Horn EDe Buma Boy Edgarprijs, de belangrijkste prijs in Nederland op het gebied van jazz en geïmproviseerde muziek, is toegekend aan pianist en componist Jeroen van Vliet. Onderdeel van de prijs is een door Van Vliet zelf samen te stellen concertavond op 14 december 2014 in het Bimhuis. Bij die gelegenheid werd hem de prijs, bestaande uit een geldbedrag van € 12.500 en een plastiek van Jan Wolkers, overhandigd. De concertavond werd live uitgezonden in VPRO’s Vrije Geluiden op Radio 6. Het concert maakt deel uit van de Buma Boy Edgarprijs Tournee, www.bumaboyedgarprijs.nl en wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en Muziekpodium Zeeland.

(foto Rens Horn)

In het kader van de toekenning van de Buma Boy Edgar Prijs aan pianist en componist Jeroen van Vliet is er een Tournee georganiseerd van 25 concerten en één van die concerten is gepland op 20 juni in Artishock. Kunnen wij provincialen dat wel betalen? Dankzij het Fonds Podiumkunsten en Muziekpodium Zeeland is er de mogelijkheid om laureaat Jeroen van Vliet op een relatief klein podium te presenteren. Dit concert is om vele redenen meer dan de moeite waard. Van Vliet heeft een septet samengesteld uit de crème de la crème van de Nederlandse jazz.
Muziekpodium Zeeland heeft Jeroen van Vliet verzocht om een vernieuwde versie van de Zeelandsuite uit 1978 van pianist Leo Cuypers (winnaar Wessel Ilcken Prijs 1973). Van Vliet heeft een achtdelige suite gecomponeerd waarvan het eerste deel nog geïnspireerd is op het origineel. De muziek van deze versie anno 2014, een soort Zeelandsuite Revisited, kan nu al bijgezet worden in het pantheon van de Nederlandse jazz. Luister op internet naar “Ostinato”: Van Vliet ten voeten uit! Zeldzaam lyrisch en meeslepend! Ga dan ook even luisteren naar het turbulente “Bring me home” en naar “Wind”. Met die drie nummers krijg je een goed beeld van de fantastische muziek die ons te wachten staat. En dan de begeleiders die Van Vliet koos. Gitarist Anton Goudsmit, die de Boy Edgar Prijs in 2010 won, staat bekend om zijn creatieve groovy spel. En dan die driekoppige blazerssectie! Tenorsaxofonist Mete Erker maakte indruk met Estafest en het blazerkwartet Artvark. Altsaxofonist Joris Posthumus was enkele jaren geleden ingelijfd bij de tournee van de Young VIPS. Joris Roelofs is een bevlogen klarinettist die steeds meer de basklarinet bespeelt. Een blazerssectie om je vingers bij af te likken. Contrabassist Frans van der Hoeven en drummer Pascal Vermeer completeren dit all star ensemble.
Jeroen van Vliet is terecht de winnaar van de Boy Edgar Prijs. Een kort citaat uit het juryrapport. “Als muzikant en persoon is Van Vliet nederig. Zijn verschijning en zijn noten schreeuwen niet om aandacht. Maar tegelijkertijd voel je de finesse, persoonlijkheid en onvoorwaardelijke overgave in een authentiek verhaal met een volstrekt eigen kleuridioom.” Van Vliet heeft een open geest waardoor hij openstaat voor uiteenlopende stijlen als klassiek, ambient, vrije inpro, groove en traditionelere vormen van jazz. Jeroen van Vliet is gewild als begeleider. Trompettist Eric Vloeimans bijvoorbeeld speelt bij voorkeur met de bescheiden begeleider.
De afsluiting van het seizoen van Artishock gaat een absoluut hoogtepunt worden met deze laureaat van XXL-formaat, deze Bill Evans van de lage landen. Genieten gegarandeerd! De Zeelandsuite hoort eigenlijk op locatie gespeeld te worden als hommage aan het Zeeuwse landschap maar Artishock heeft geen buitenlocatie en al helemaal geen Zeeuwse muziektent aan het water tot zijn beschikking. Wat zou het! Reken er maar op dat het publiek evengoed uit zijn dak gaat zodat de openluchtsensatie behouden blijft. U wilt hier bij zijn! Reserveren aanbevolen!
Bezetting: Jeroen van Vliet - piano; Anton Goudsmit - gitaar; Mete Erker - tenorsax; Joris Posthumus - altsax; Joris Roelofs - (bas)klarinet; Frans van der Hoeven - bas; Pascal Vermeer - drums.

Jeroen van Vliet (1965) staat bekend als een van de meest lyrische jazzpianisten van Nederland, een meester van de nuance en subtiliteit. Hij is een musicus en componist die een sterk gevoel voor melodie en harmonie combineert met avontuur en experiment. Hij maakte naam in de groepen van saxofonist Paul van Kemenade en bassist Eric van der Westen, en speelde met zijn Fender Rhodes vanaf het begin een onderscheidende rol in Eric Vloeimans’ Gatecrash. Na zijn North Sea Jazz Compositieopdracht in 2008 creëerde hij meer ruimte voor eigen projecten, zowel solo als voor zijn groepen Estafest (met violist Oene van Geel, gitarist Anton Goudsmit en saxofonist Mete Erker) en OGU (met gitarist Bram Stadhouders en drummer Etienne Nillesen). Cd-uitgaven van deze groepen oogstten uitsluitend lovende kritieken.

De Buma Boy Edgarprijs jury roemt Van Vliet als onderscheidend musicus, met een eigen stem in de traditie waarmee hij de kloof tussen genres overbrugt en met een oneindige zucht naar avontuur:

“Van Vliet maakt muziek waarin je je verliest. Hij behoort tot de paar grote dichters van de Nederlandse geïmproviseerde muziek. Een warm persoon die zich nooit laat verleiden om in onnodig gecompliceerde vormen te musiceren, maar altijd trouw is aan de mooie klank. Juist deze klank vormt de inhoud, de dimensie, de diepgang. Hierin is Van Vliet ongenadig geloofwaardig.”

“Een meesterlijk pianist met kwaliteiten op uiteenlopende gebieden. Zijn toucher, maar vooral zijn lyrische benadering van muziek en klank, maken hem herkenbaar en geliefd (….) Altijd voel je de spanning van het moment, de liefde voor improvisatie.”

“Zijn eigen taal herbergt een open geest die hem overtuigend laat klinken in werelden van klassiek, kamermuziek, ambient, vrije impro, groove, elektronische muziek en traditionelere jazzvormen.”

Tot slot merkt de jury op dat de keuze voor Van Vliet zich gaande het juryberaad steeds nadrukkelijker liet voelen, waarna zonder enige twijfel de beslissing unaniem werd genomen. Hierbij gaat de vergelijking met Van Vliet’s muziek mooi op: “Van Vliet’s verschijning en zijn noten schreeuwen niet om aandacht. Maar tegelijkertijd voel je de finesse, persoonlijkheid en onvoorwaardelijke overgave (….) Sluipend maken zijn verhalen zich van je meester.”

De jury van de Buma Boy Edgarprijs 2014 bestaat uit:
Frank Bolder, voorzitter (programmeur North Sea Jazz Festival en LantarenVenster Rotterdam)
John Thomas, secretaris (directeur Axes Eindhoven)
Mijke van Wijk (programmamaker Radio6 Soul&Jazz)
Jurre Wieman (hoofd techniek Bimhuis)
Tim Sprangers (freelance jazzjournalist)

De prijs en de historie
De Buma Boy Edgarprijs wordt uitgereikt aan een musicus die zich reeds geruime tijd onderscheidt door zijn opmerkelijke verdienste op creatief gebied ter verlevendiging van de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek. De organisatie van de prijsuitreiking en de daaraan verbonden concertavond ligt in handen van de Stichting Boy Edgarprijs in samenwerking met het Bimhuis.

De prijs is geïnitieerd in 1963 onder de naam Wessel Ilckenprijs en werd in 1980 omgedoopt tot Boy Edgarprijs. Vanaf 1992 ging de prijs verder als VPRO Boy Edgarprijs. Sinds 2014 heet de prijs Buma Boy Edgarprijs. Recente winnaars zijn Ernst Glerum (2009), Anton Goudsmit (2010), Ferdinand Povel (2011), Yuri Honing (2012) en Oene van Geel (2013).


Bron: www.bumaboyedgarprijs.nl


Jeroen van Vliet - Zeeland Suite

Jeroen van Vliet – composities, piano
Anton Goudsmit – gitaar
Mete Erker - tenorsaxofoon
Joris Posthumus – altsaxofoon
Joris Roelofs – (bas)klarinet
Frans van der Hoeven – contrabas
Pascal Vermeer – drums

In 1978 vond de Zeeland Suite plaats op diverse buitenlocaties in het Zeeuwse. Een instant-klassieker en mijlpaal in de Nederlandse jazzgeschiedenis, van de hand van pianist en componist Leo Cuypers, bekend van onder andere het Willem Breuker Kollektief. De rest van de Zeeuwse band van Cuypers destijds bestond uit Willem Breuker, Willem van Manen, Bob Driessen, Arjen Gorter, Harry Miller en Martin van Duynhoven.

1506JeroenVanVlietZeeland Suite foto Eddy WestveerMeer dan 35 jaar later wil Muziekpodium Zeeland een nieuwe versie van dit originele project realiseren, met muziek en musici van deze tijd. Muziekpodium Zeeland heeft Jeroen van Vliet, net als Cuypers een lyrische en dynamische pianist en componist, de compositieopdracht gegeven en het verzoek gedaan een ensemble samen te stellen bestaande uit de fine fleur van de hedendaagse Nederlandse jazz, zoals dat in de tijd van Cuypers ook het geval was.

En zo geschiedde: in september 2014 brachten Van Vliet en de zijnen met een gloednieuwe Zeeland Suite een hommage aan het Zeeuwse landschap. Net als eind jaren ’70 traden ze op middenin het Zeeuwse landschap en net als toen is muziek én beeld opgenomen. Deze worden in de loop van 2015 op CD en DVD uitgebracht.
(foto Eddy Westveer).

Filmpje/mini-reportage uitreiking BUMA/BoyEdgarPrijs aan Jeroen van Vliet

Filmpje Zeelandsuite

www.jeroenvanvliet.com

FPK LOGO-ZWART-XS