Jazz

Zaterdag 21 maart: Jazzconcert Jasper Blom Quartet, aanvang 21.00 uur, entree €12,-/9,-.

Recensie:

Zeldzame concerten zijn eenmalig
Jasper Blom Quartet goed op dreef maar niet uitzonderlijk goed

1503JasperBlom4tet 21.3
1503JasperBlom4tetJesseVanRuller1503JasperBlom4tet.Jasper1503JasperBlom4tetFransVdHoeven1503JasperBlom4tetMartijnVinkWat is dat toch dat muzikanten de ene keer alle sterren van de hemel spelen en de volgende keer niet aan de torenhoge verwachtingen weten te voldoen. Vragen maar geen antwoorden! In november 2011 trad het Jasper Blom Quartet op in Artishock en bleek het een concert uit de buitencategorie te zijn en met minder wilde het publiek nu natuurlijk geen genoegen nemen. Op 21 maart van dit jaar trachtte de band ongetwijfeld dat kunststuk te herhalen, overigens zonder daarin te slagen. Misschien horen zeldzame concerten wel eenmalig te zijn!

Destijds moest de derde cd van de band nog uitkomen. Inmiddels staat de teller op vier cd’s. Bij aanvang was het idee om tien cd’s uit te gaan brengen, een soort “decaloog” oftewel de tien muzikale geboden van de nederjazz! Een ambitieus plan van gedreven muzikanten! In Artishock was gitarist Jesse van Ruller opnieuw blikvanger en uitblinker. Het ene moment laat hij zijn gitaar zingen en weeklagen om niet lang daarna aanstekelijk te rocken. Je bewondert de harmonische rijkdom van zijn spel en de indrukwekkende solo’s. Zijn gitaar produceert soms een draaikolk van muzikale onderstromen waarin de luisteraar kan verdrinken. Het publiek werd misschien eerder geïmponeerd dan geëmotioneerd. Net als toen stonden de composities “Walz for Magnus”, “White stripes” en “The least of your worries” op het programma. Nieuw waren onder andere de schitterende ballad “Nancy in the sky” (zonder diamonds?) en het hoogtepunt van de avond: “Souk Indigo”, een prachtig amalgaam van Arabische invloeden en Duke Ellington die ooit “Mood Indigo” schreef.
Te oordelen naar de publieke belangstelling waren de verwachtingen hooggespannen. Van een toegift kwam het niet na het afsluitende nummer “Knor”. Een fraai slotakkoord, zeker, maar geen apotheose! Een puntgave punt, maar geen hoogtepunt.
Michiel van Ree

---------------------

Goede wijn behoeft geen krans. Appellation syncopé? Alleen al stergitarist Jesse van Ruller verdient een uitverkocht huis. Thelonious Monk Prijs hoe lang geleden ook al weer? Prachtige kamermuziekjazz gemaakt met klarinettist Joris Roelofs en bassist Clemens van der Feen! Heerlijke fusionjazz gespeeld in de Clemens van der Feen Band met onder anderen Harmen Fraanje op piano. Een bescheiden muzikant die opzien baart. Wat een gitarist! En wat te denken van de meesterlijke drummer Martijn Vink, die toch werkelijk nooit van slag raakt en zelfs percussiehaters met zijn onvoorspelbare, inventieve aanpak weet te vermurwen en te verleiden.
Bandleider Jasper Blom, die voorafgaand aan het concert een ongetwijfeld drukbezochte improvisatie-workshop geeft voor amateurs, tekent voor de meeste composities en weet indrukwekkend veel van toeten en blazen. Ook de nestor van de band, Frans van der Hoeven op contrabas, mag niet onderschat worden. Hij zal zich zeker onderscheiden. Wat let ons nog! Luister op youtube naar “Waltz for Magnus” dat het Jasper Blom Quartet eind januari 2015 in Vrije Geluiden van de VPRO ten gehore bracht en je bent meteen om. Nog niet overtuigd? Een genadestoot nodig? Luister dan nog even naar “Knor”, ook bij Vrije Geluiden, en je weerstand is definitief gebroken. Niet komen is dan geen optie meer. Dit concert belooft een ongekend hoogtepunt te worden in het muzikale aanbod van Artishock en dan moet het huis te klein zijn.
Bezetting: Jasper Blom - tenorsax; Jesse van Ruller - gitaar; Frans van der Hoeven - bas; Martijn Vink - drums.

 

Waltz for Magnus VPRO Vrije Geluiden

FPK LOGO-ZWART-XS