Zaterdag 20 september: Jazzconcert Mischa van der Wekken Quintet, 21.00 uur, entree € 12,-/€ 9,-.

Recensie:

Grandioos concert Mischa van der Wekken Quintet1409MischaVanderWekkenQuintet; Gitarist Eran Har Even blinkt uit!

De Drummer met de invalbeurt, Joost van Schaik, was de enige bekende naam die spreekstalmeester Cees Schrama noemde bij zijn aankondiging van de band. De andere vier muzikanten waren niet naamloos, maar wel anoniem, en onbekend maakt onbemind, maar onbemind maakt gelukkig niet onbekwaam.
Het quintet van tenor- en sopraansaxofonist Mischa van der Wekken speelde een mix van eigen werk en stukken van anderen zoals de composities “Moontrain” en “Zoltan” van trompettist Woody Shaw, die op de tweede en laatste cd “Make it happen” staan, en de heerlijke souljazz van het nummer “Backlash” dat al door trompettist Freddy Hubbard werd vertolkt. Dat amalgaam van eigen en andermans werk viel in zeer goede aarde bij een veel te klein maar fijn publiek in Artishock op zaterdag 20 september. Wat jammer dat niet veel meer mensen getuige konden zijn van dit grandioze concert!
1409ChristianPabst1409TobiasNijboer1409JoostEran
 Een paar insiders hadden zich verheugd op het spel van de Israëlische gitarist Eran Har Even die bijna moeiteloos leek te beantwoorden aan de hooggespannen verwachtingen van de fijnproevers. Soms klinkt hij als Jim Hall of Wes Montgomery, en dan weer lijken we een nazaat van Bill Frisell, John Scofield of Frank Zappa te horen. Wat een gitarist!!! Hij speelt funky, hij heeft de swing die onlosmakelijk met jazz verbonden is en hij rockt er soms ook nog flink op los. Deze kleine, grote man is een fenomeen en hij klopt nu al aan de hemelpoort der gitaargoden van waaruit gitaristen als Hendrix zagen dat het goed was!

Je zou van de weeromstuit bijna vergeten hoe goed de andere bandleden waren. Van der Wekken heeft dat robuuste en tegelijk lyrische geluid op de tenorsax dat we van Coltrane kennen. Ook pianist Christian Pabst was toonaangevend met een heerlijke groovy benadering van zijn instrument. Het quintet leefde zich uit in een aanstekelijke mix van swing, blues, soul en hardbop. In de tweede set was de eigen compositie “Change of plans” te horen dat geïnspireerd is door de zeer onlangs overleden trompettist Kenny Wheeler.
Als dit concert de toon zet voor het komende seizoen, dan gaan we nog heel wat fraais beleven in Artishock.

Artishock opent het nieuwe seizoen met een band van een nog redelijk jonge saxofonist die afkomstig is uit Zeeuwse dreven. De dertiger Mischa van der Wekken bespeelt de sopraan- en tenorsaxofoon en genoot zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag én aan het Conservatoire de Paris. In Parijs nam hij privéles bij de gerenommeerde Amerikaanse saxofonist Rick Margitza die zich in Parijs heeft gevestigd. Hij is beïnvloed door tenorsaxofonist Wayne Shorter (wie kan er nou om Wayne heen!) en door de trompettisten Kenny Wheeler en Woody Shaw. Van der Wekken werkte onder meer samen met inspiratiebron Kenny Wheeler en met Michael Brecker. In januari 2014 kwam zijn tweede cd “Make it happen” uit. Op zijn debuut-cd “Momentum” wist hij trompettist Eric Vloeimans , de muzikale mentor van Kyteman, te strikken voor een gastrol. Laten we hopen dat hij de Israëlische gitarist Eran Har Even meeneemt. Deze fenomenale gitarist verving de zieke jonge gitaargod Reinier Baas in Windkracht 7, een band die afgelopen seizoen in de Young VIPS Tournee zat en in Artishock speelde. Mischa van der Wekken bouwt aan een eigen repertoire en zal dat eigen werk mogelijk afwisselen met composities van Woody Shaw en Kenny Wheeler. De traditie van de jazz zal niet genegeerd worden, maar de gebaande paden van de jazz zullen verlaten worden in een intensieve zoektocht naar inspirerend nieuw repertoire. We hopen dat de makers van “Make it happen” voor een ware happening zullen zorgen.

Bezetting: Mischa van der Wekken - tenor & sopraan saxofoon, composities; Eran Har Even - gitaar; Christian Pabst - piano; Tobias Nijboer - contrabas; Niek de Bruijn - drums.

FPK LOGO-ZWART-XS