Jazz

WE ZIJN WEER OPEN!!


Vanaf 5 juni is onze deur weer open voor publiek, wat hebben we daar naar uit gekeken. Filmhuis, Jazz Podium en Tegenlicht MeetUp hervatten als eersten hun activiteiten.

Uiteraard nemen we de nog geldende Corona-maatregelen in acht. Dit betekent dat het aantal bezoekers en deelnemers aan activiteiten beperkt is (dus reserveer snel!), we ons aan de 1,5 meter afstand houden en de bar na 22.00 uur gesloten is.

Onze vrijwilligers staan klaar om je hartelijk te verwelkomen!

Het bestuur

Zaterdag 19 juni:  MARK LOTZ TRIO, "Turn On, Tune In, Drop Out!", aanvang 20.30 uur, entree € 15,- / 10,-. 



 2106MarkLotz1concert2106MarkLotzTrioconcert2106MarkLotz2concert

2106MarkLotzTrioZack2106MarkLotzTrioTristan2106MarkLotzTrioRadioSoest

(foto's genomen door Ron van Ewijk).

 

Recensie: Mark Lotz Trio bij heropening Artishock

Dat de muziek van het Mark Lotz Trio (fluit, bas en drums) niet gemakkelijk in het gehoor lag, is een understatement. Het slotstuk van het trio was een compositie van Misha Mengelberg en in die biotoop, die van Mengelberg en Han Bennink, moeten we het muzikale dna van het Mark Lotz Trio zoeken. Psychedelische jazz? Freejazz? De muzikanten waren zeer bedreven in het bespelen van hun instrumenten maar toch kon je als toehoorder de indruk krijgen dat ze meer tegen elkaar dan met elkaar speelden. We hoorden fragmenten van opnames van Timothy Leary, de LSD-goeroe uit de jaren zestig die de band tot inspiratie diende. Overigens waren de bandleden niet dusdanig geïnspireerd door Leary dat ze zelf aan de middelen zijn gegaan. De kakofonie was nooit ver weg waar de "symfonie” meer in een behoefte had voorzien. Toch werd er wel degelijk uit andere vaatjes getapt, bijvoorbeeld bij de vertolking van een compositie van Charlie Parker waarin het bebopgevoel dominant was. Een kniesoor zou gewag maken van publieksonvriendelijke muziek maar de kniesoren waren gelukkig ver te zoeken.
Voor het eerst sinds december 2020 weer livemuziek!!! Je oor te luisteren leggen als hoog sensitieve luistervinken in het mooiste vestzaktheater van Nederland: Artishock! Eindelijk is de stilte verbroken door een recital van het Mark Lotz Trio. Dan zit toch iedere liefhebber op het puntje van zijn stoel. Wellicht kunnen we al in juli nog genieten van een ingelast concert van onder anderen Joris Roelofs (basklarinet), Benjamin Herman (saxofoon) en Gideon Tazelaar (saxofoon). Een soort try-out! Wij gaan ons daarop verheugen!!!

Michiel van Ree

 

---------------------------

Mark Lotz (voorheen Mark Alban Lotz) lijkt de ideale muzikale kosmopoliet, de ideale grensoverschrijdende muzikant. 2106MarkLotzTrio19jun2021Hij groeide op in Oeganda en kwam daar in aanraking met Afrikaanse muziek. Lotz werd opgevoed door een (Duitse) vader die hem de liefde voor de jazz (Cecil Taylor en Duke Ellington) met de paplepel ingaf. Hij hield zich bezig met Afro-Cubaanse muziek hetgeen uitmondde in zijn Yoruba cd-trilogie.
In Nederland heeft hij klassieke muziek en jazz gestudeerd. Ook hield hij zich bezig met Indiase muziek bij het Rotterdamse Codarts. De Indiase fluitist Pandit Hariprasad Chaurasia, die lesgaf in Rotterdam, beschouwt hij als zijn muzikale goeroe. Lotz noemt hem de reïncarnatie van Coltrane, Bach en Stravinsky. De heilige drie-eenheid op zijn minst!
2106Mark Lotz PVCNa zijn studie aan het conservatorium in Hilversum formeerde hij zijn eerste band met onder anderen pianist Michiel Borstlap en contrabassist Tjitze Vogel. Als fluitist bracht hij in 2019 met een trio de cd "The Wroclaw Sessions” uit. Met zo'n titel is het logisch dat hij samenwerkte met een Poolse bassist en dito drummer. Op die cd staat een fraaie compositie van de bassist Sam Rivers: Euterpe! Heel anders klinkt de compositie van Miriam Makeba: Pata Pata! Veelzijdigheid alom! Muziek maken met een trio zonder harmonie-instrument vergt het uiterste van de muzikanten. Die moeten van goeden huize komen! Sinds een jaar of drie werkt Lotz met elektronica. Kenners reppen van een filmische benadering van muziek door Lotz.


2106MarkLotzeigenposterBij het project "Turn on, Tune in, Drop out” heeft de LSD-goeroe Timothy Leary het trio van Lotz tot inspiratie gediend. De acht bewustzijnsniveaus van Leary waren een muzikale voedingsbodem van jewelste. Mark Lotz werkte samen met buitenlandse grootheden als de blazers Chris Potter en Don Byron en, van eigen bodem, zanger Wouter Hamel en slagwerker Han Bennink en cellist Ernst Reijseger.

Voor het genoemde muzikale project vond Lotz muzikale medestanders in de Canadese bassist Zack Lober en Tristan Renfrow. Wat voor klankbeeld we kunnen verwachten? Explosieve maar evenzeer meditatieve muziek. Jazz met invloeden uit de popmuziek, minimal en ambient (Brian Eno?) music en elektronische muziek.

En nu maar hopen dat dit concert weer eens "gewoon” doorgang kan vinden!

 


Bezetting
:

Mark Alban Lotz - fluiten, fx
Zack Lober • contrabas
Tristan Renfrow • slagwerk

Reserveren is weer mogelijk: Naar kaarten reserveren!