Zaterdag 20 april: JAZZCONCERT RUUD BREULS + film "My Foolish Heart", aanvang 19.30 uur.  Kassa open 19.00 uur.

Concertfoto's + recensie:

1904RuudBreulsSimonRigter5tet1904RuudBreuls5tetRuudSimon1904RuudBreuls5tetKarel1904RuudBreuls5tetMarcel1904RuudBreuls5tetRuud1904RuudBreuls5tetSimon1904RuudBreuls5tetJos

(foto's Els Jonkers).

Stemmig eerbetoon aan Chet Baker door vijf topmuzikanten
Volle bak bij Ruud Breuls/Simon Rigter Quintet

Het inmiddels beproefde concept van een film/documentaire en daarna een concert (samenwerking van Filmhuis en Jazzpodium) werd ditmaal in stelling gebracht om te benadrukken dat we Chet Baker niet kunnen vergeten.
De man die zong zoals hij trompet speelde alsof hij zijn instrument geïnternaliseerd had! Op 13 mei 1988 kwam Chet om het leven na een val uit het raam van een Amsterdams hotel. In de film “My foolish heart” stonden de laatste jaren van Chet Baker centraal. Chet als engel en monster, Chet als charmeur en junk! De film moet zijn aantrekkingskracht voornamelijk van de muziek hebben en niet van de intrige en laten nu uitgerekend trompettist Ruud Breuls en pianist Karel Boehlee een fijnzinnig stempel op de muziek uit die film hebben gedrukt door hun intrigerende muzikale bijdrage!

Voor het concert van het Ruud Breuls/Simon Rigter Quintet was de publieke belangstelling overweldigend op zaterdag 20 april, op stille zaterdag dus! Luisteren naar Chet Baker’s muziek, het lijkt te sporen met de lijdenstijd. Chet Baker speelde nauwelijks eigen werk maar de standards die hij speelde worden altijd met hem en zijn uitvoering geassocieerd. “Line for Lyons” is van de hand van George Shearing maar we kennen het in de uitvoering van Gerry Mulligan en Chet Baker met die prachtige polyfone melodielijnen. De uitvoering van Ruud Breuls en zijn companen liet werkelijk niets te wensen over. Andere hoogtepunten? “You don’t know what love is” van voor de pauze en het schitterende “Everytime we say goodbye”. Ook het ritmisch fundament gelegd door bassist Jos Machtel en drummer Marcel Serierse klopte als een bus. Toch waren pianist Karel Boehlee en trompettist Ruud Breuls de grote muzikale magneten. Af en toe had Ruud Breuls, wiens gelaatstrekken wel wat aan Chet deden denken, virtuoze ingevingen en wist hij het honingzoete timbre van Chet te verklanken. Bij de steviger stukken speelde tenorsaxofonist Simon Rigter zich in de kijker. De afsluiter was “If I should lose you”. Een prachtig concert kwam helaas ten einde. En Chet moet gezien en gehoord hebben dat het goed was.

-----------

In samenwerking met het Filmhuis van Artishock, is er voorafgaand aan het concert de film "My Foolish Heart". Een film over Chet Baker, waarin we de trompetklanken van Ruud Breuls horen.

Was het moord, zelfmoord of echt een ongeval? De fatale val van jazztrompetist Chet Baker uit een Amsterdams hotelraam zal altijd een mysterie blijven. De speelflim 'My Foolish Heart' reconstrueert Bakers laatste dagen in zijn favoriete stad.

De film is volgens regisseur Rolf van Eijk zoveel 1904ChetBakermogelijk waarheidsgetrouw. Het script is grotendeels gebaseerd op herinneringen van de Amsterdamse trompettist Evert Hekkema, die in de film als huisgenoot Simon wordt gepresenteerd. Chet Baker woonde met zijn toenmalige vriendin Diane Vavra begin jaren tachtig langere tijd in bij Hekkema.

Ruud Breuls
Geen talent voor zelfingenomenheid

1904RuudBreuls

Vraag Amerikaanse zangers als Kurt Elling of Gregory Porter door wie ze begeleid willen worden en je hoort steevast als antwoord: door het Metropole Orkest! En laat Ruud Breuls daar nu zo onopvallend mogelijk een hoofdrol vertolken! Het aantal platen en cd’s waarop Breuls als sessiemuzikant meespeelt, is niet meer op de vingers van honderd handen te tellen. Eén van zijn meest opvallende cd’s als solist is “Shades of Brown”, een eerbetoon aan de jong overleden trompettist Clifford Brown. Ook Ack van Rooyen is een liefhebber van Clifford Brown. Van docent Cees Smal (trompet) heeft hij een sfeerverhaal leren vertellen als muzikant. Pianist en docent Rob Madna heeft bij hem de bron van het harmonisch en melodisch besef aangeboord. Geen kwaad woord over beide mannen dus! Breuls is even veelzijdig als bescheiden. Weg met die eerste viool! Breuls heeft geen talent voor zelfingenomenheid. Af en toe maakt hij deel uit van jet Jazz Orchestra of the Concertgebouw en het Dutch Jazz Orchestra dat onder meer vergeten werk van Billy Strayhorn opnam. Een ode aan Stevie Wonder, een optreden met pianist Michiel Borstlap en drummer Billy Cobham, een opname met de Nits, je kunt het met een gerust hart aan Breuls overlaten. Kyteman’s hit “Sorry” is bij Breuls en zijn Metropole Orkest in zeer goede handen. In het jazzportret van Breuls op Jazzhelden zegt hij een “gezond geluid” te willen hebben. Geen fluisterhoorn! Een hoorn des overvloeds liever! Toch zit er een aangename melancholische ondertoon in zijn klankpalet. De elegante, licht gepolijste bebop van Brown ligt hem na aan het hart, maar ook Freddie Hubbard, de Cassius Clay van de trompet, ziet Breuls als een held. Hij zegt liever gestructureerd dan hip te willen spelen. Hij noemt tal van trompettisten. Tom Harrell, de man die met gitarist Jim Hall speelde, en natuurlijk ook Chet Baker. Breuls zegt na een concert altijd een “schaderapport” op te maken. Wat is er allemaal niet goed gegaan op het podium. Dat mag niet onder het tapijt geveegd worden. Breuls neemt kritiek van muzikanten dan ook zeer serieus. Breuls is geen branieschopper. Hij moet zich schrap zetten voor bravoure. Hij heeft moeite moeten doen om het overgecontroleerd spelen los te laten. Sympathieke man! Dat pianist Karel Boehlee in de begeleidingsband van Breuls zit is bijzonder. Toots Thielemans noemde hem ooit zijn favoriete pianist. Tenorsaxofonist Simon Rigter heeft tien jaar lang met trompettist Ruud Breuls in de frontlinie gestaan van de “Buddies of Soul”, een kwintet in de hardboptraditie. Contrabassist Jos Machtel vormt een heerlijk hechte ritmesectie samen met slagwerker Marcel Serierse.

Bezetting

Ruud Breuls - trompet
Simon Rigter - tenorsax