Jazz

Zaterdag 19 januari: Jazzconcert Reinier Baas & Ben van Gelder, aanvang 21.00 uur, entree € 12,-  9,-.


Multitalenten Reinier Baas (30, gitarist) en Ben van Gelder (27 altsaxofonist) hebben zo het een en ander met elkaar gemeen: ze komen allebei uit een muzikale familie, zijn met een 10 afgestudeerd aan het Amsterdams conservatorium, studeerden allebei in New York en zijn behalve musicus ook componist en bandleider. Het bewandelen van gebaande paden lijken ze beiden te vermijden. Liever verrassend dan voorspelbaar! Liever buitengewoon dan doodgewoon!
1901Smash Hits cdLuister op youtube naar het nummer “Juju” van Wayne Shorter in de uitvoering van Reinier Baas en je hoort een hoogst originele en briljante gitarist die nergens voor terugdeinst. Eric Clapton is god maar Reinier Baas dan? Er lijkt geen baas boven Baas te bestaan. En luister dan naar Reinier Baas en Ben van Gelder met het Metropole Orkest. “2nd Coming of Homunculus” heet het stuk. Opwindend, lichtvoetig swingend, harmonisch complex en toch met de uitstraling van uitzinnige popmuziek. Waren we er maar bij geweest! En dan Ben van Gelder, elegant swingend en lyrisch meanderende melodielijnen spelend. Bloedbroeders, die twee jonge honden, jazzcats uit de polder die in hun eigen composities zijn beïnvloed door 20e -eeuwse klassieke muziek, Thelonious Monk, de legendarische pianist, en hiphop! Zelfs standaard repertoire ondergaat een prikkelende metamorfose als deze muzikanten zich erop toeleggen. En nu maar hopen dat ze “Palace” spelen, een compositie die zo anders is, zo uit het lood en toch zo overweldigend goed dat je in verwondering de oren spitst. Baas verbaast en Van Gelder is zijn gedroomde partner in crime. Baas oogstte bewondering met zijn vrijwel instrumentale opera “Princess Discombobulatrix” waarop Ben van Gelder meespeelt en Nora Fischer zingt als de beste. Het album “Reprise” van Ben van Gelder werd in 2013 door de Volkskrant uitgeroepen tot de mooiste jazzplaat van het jaar en ook zijn meest recente cd “Among Verticals” ontving vijf sterren in de Volkskrant.
Het is duidelijk: deze muzikale dialoog van hemelhoog niveau willen we voor geen goud missen vanwege het unieke vocabulaire dat eigenzinnig en inventief is.


cd recensie Smash Hits

FPK LOGO ZWART XS