Archief

Salon-avond “Dichters, denkers en beeldende kunst”

Nachtfilm “No time to die"

Workshop “Bijzonder model tekenen”

Concert "Jong Jazz talent"

Tegenlicht "Opvallende Tegenlicht fragmenten"

Artishock 55 jaar 2022

Boekpresentatie “Verdwenen Vergezichten”

Concert "Mindfunk: Soul-, funk- en discoband"

Kinder Film "Knor” & "Theaterworkshop voor ouders"

Concert "Zang uit eigen huis"

Theater-jazz productie “Django a Paris”

Tot slot tenorsaxofonist Semmy Prinsen & frends

In de maand Mei is de expositieruimte van Artishock gereserveerd voor eindexamenwerk van leerlingen V6 van het Baarnsch Lyceum. De school heeft VWO 6 Baarnsch lyceum kleincreatieve vorming hoog in het vaandel. De gehele maand zullen het eindexamenwerk van de leerlingen kunstzinnige vorming te bezichtigen zijn.

In het lokaal voor het vak Kunstzinnige Vorming van het Baarnsch Lyceum is het een kleine chaos. Overal ligt het verscheiden werk van de examenkandidaten, wachtend op een beoordeling.

“Dat is een behoorlijke klus.” Aan het woord is docent René Heeres. “Want wat je hier op de  tafels ziet liggen is nog maar de helft van het eindcijfer. De examen opdracht bestaat uit een thema naar eigen keus wat vanaf het eerste moment bijgehouden moet worden in een dummy, een boek met lege bladzijden”.

René: “De leerlingen kregen een dummy met de opdracht om elk onderdeel, hoe minuscuul of ogenschijnlijk nietszeggende gedachte ook, erin op te schrijven of te schetsen en om inspiratie materiaal er in te plakken. Dit heeft een dertigtal dikke boeken opgeleverd die ik straks mee naar huis zal nemen om ze allemaal door te nemen. Dit is heel belangrijk, het is namelijk de andere helft van het uiteindelijke cijfer wat ze voor de opdracht zullen krijgen.

Geen pretvak

René: “U denkt dat de leerlingen het niet serieus nemen? Kunstzinnige vorming is allesbehalve een pretvak. Zo zien ze het zelf ook. Er word heel serieus aan de opdracht gewerkt!”

Dat is ook te zien aan de vandaag tentoongestelde werkstukken. De leerlingen schuwen de actualiteit geenszins. Zo zien we thema’s als terrorisme, de LBTH discussie, het milieu en andere wereldproblematiek. Ook zijn er leerlingen die in hun eigen levensvraagstukken duiken en de wereld willen laten zien waarom ze bepaalde karaktereigenschappen hebben ontwikkeld.

“Waar wij op letten bij het beoordelen van het werk? Met name de eigenheid en originaliteit van het gekozen thema en de uitwerking ervan. Is het werk af? Dat wil zeggen klopt het eindwerk met het  proces dat uitgewerkt is in de dummy.

De leerlingen hebben in het begin van hun opleiding opdrachten gehad, zoals het maken van een gipspoppetje. Dan verwacht je dat ze daar iets meer mee gaan doen. Bij de ene leerling zie je die ontwikkeling meer dan bij een ander. Neem nu dit werkstuk,”

René toont een schilderwerkje van een van de leerlingen. “En kijk dan eens in de dummy... Dat zijn schetsen en tekeningen waar een ongekend talent uit straalt. Dat is eigenlijk heel jammer.”

“Maar de dummy is de helft van het eind resultaat?”

“Inderdaad, dat zal zeker meewerken!”

“En de vervolgstap van je pupillen? Worden het allemaal kunstacademie studenten?”

“Hoogst waarschijnlijk niet. In de loop der jaren zijn er maar weinig die deze stap gemaakt hebben.”

“Dus toch een beetje een pretvak?”

“Hahaha, mogelijk.”

Eindexamen Expo Baarnsch Lyceum. Opening zaterdag 4 mei 20:15 (na de Dodenherdenking om 20:00). Daarna gratis JazzClub, met het trio rond de jonge pianist Floris Kappeyne (1995), met Wouter Kühne op drums en Tijs Klaassen op contrabas. Het hoge niveau van de muzikanten is ook te horen op het debuutalbum ‘Interchange.’ Vrije toegang.

Adres: Steenhoffstraat 46a, 3764BM Soest. Rechts het gebouw in lopen. De expositie is te zien tijdens activiteiten tot en met eind mei. Zie www.artishock-soest.nl voor meer informatie. Daarnaast is Artishock open op: woe- en vrijdagochtend van 10-12 uur, maandag- en woensdagavond van 19.15-20.15 uur. Verder in overleg: 06 25586354.

Baarnschfoto twitter klein